Maaltijdbox onderzoek: 1 op de 10 mensen heeft een box besteld.
In dit artikel over de eerste maaltijdbox ter wereld heb ik je al verteld dat de best verkochte maaltijdbox leverancier HelloFresh haar omzet zag stijgen van een schamele 22 miljoen in 2014 naar 112 miljoen in 2015. Ook uit de cijfers en de publicatie van het maaltijdbox onderzoek op de website van onderzoeks-bureau Multiscope is gebleken dat steeds meer mensen een maaltijdbox bestellen.
Maaltijdbox onderzoek.
Dat deze boxen de laatste 2 jaar in populariteit erg zijn gegroeid is niet meer te ontkennen, bijna iedereen heeft weleens van deze beruchte box gehoord en een op de tien Nederlanders heeft zelf al eens een maaltijdbox besteld. Uit het maaltijdbox onderzoek blijkt ook dat een derde van deze mensen de maaltijdbox blijft bestellen door middel van de zogeheten flexibele abonnementen. En 2 op de 10 mensen hebben interesse in een box maar hebben er nog nooit een besteld.
Deze cijfers laten duidelijk zien hoe deze markt gegroeid is de laatste 2 jaar maar laat ook heel goed zien dat er nog heel veel winst te halen is in dit marktsegment, daarnaast blijven de bezorgers hun producten door ontwikkelen en verbeteren. Volgens Multiscope is de favoriete bezorgdag op Maandag waar wij uit eigen ervaring met de vele mensen die via onze website een maaltijdbox bestellen toch vaak de vraag krijgen welke box in het weekend bezorgd kan worden.
Gemak dient de mens, daarna de variatie en inspiratie.
Uit de vragen die aan 1013 Nederlanders zijn voorgelegd, zijn de volgende resultaten gekomen:
- 53% besteld vanwege het gemak, de makkelijke recepten en de grote variatie hierin.
- 47% Vind vooral de inspiratie en de leerzame factor een reden om deze boxen te bestellen.
- Voor 8 op de 10 Nederlanders komt de kwaliteit van een box op de eerste plaats.
- 75% Van de ondervraagden vind de prijs belangrijk.
- 7 op de 10 Nederlanders hebben geen interesse in een maaltijdenbox en vinden de box over het algemeen te duur.
- 51% vind het een nadeel dat jezelf niet je gerechten kunt uitkiezen.
Dit maaltijdbox onderzoek doet wel een paar vragen bij mij oproepen, ik ben geen onderzoeksbureau en ga daar nu ook niet dieper op in, laten we voor het gemak er vanuit gaan dat dit klopt.
Meten is weten.
Door dergelijke onderzoeken krijgen je een beter inzicht in wat mensen doet bewegen tot het bestellen van een maaltijdbox en wat wel en wat niet wordt gewaardeerd. Dit is waardevolle informatie die vooral de bezorgers kunnen gebruiken om hun product te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen. Dat mensen graag hun eigen recepten zouden willen uitkiezen horen ook wij heel vaak, en verbaasd het veel mensen dan ook wanneer ik ze kennis laat maken met Marley Spoon die als enige grote leverancier de optie heeft om zelf je recepten uit te kiezen, daarnaast zijn de recepten ook nog eens erg inspirerend en leuk.
Door te meten krijg je nieuwe inzichten en kun je als producent goed zien waar er nog winst te halen is in dit markt segment, wat ons betreft kun je aan de hand van de conclusie van dit onderzoek goed zien dat er nog veel winst behaald kan worden, en zoals Bart Roozen in het onderzoek al zegt zal de maaltijdbox niet in ieder huishouden terecht komen.
HelloFresh best verkochte maaltijdbox.
Uit dit maaltijdbox onderzoek is ook naar voren gekomen en wat we eigenlijk al wisten dat HelloFresh de bekendste is en de meeste maaltijdboxen verkoopt in Nederland. Zoals de infographic laat zien is de maaltijdbox van AH de 2e best verkochte box.
Conclusie.
Niet alleen voor marktleider HelloFresh is nog veel te halen, maar ook voor de andere koplopers valt nog veel terrein te winnen. We zullen in de toekomst nog veel gaan horen, lezen en schrijven over de ontwikkelingen in deze markt.
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen maar ook leuke aanbiedingen ontvangen, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je meteen ons E-book met daarin leuke maaltijdbox tips en weetjes.
[mc4wp_form id=”3078″]