Foodtrends 2016.
We zijn het afgelopen jaar met z,n allen veel meer aandacht gaan besteden aan eten, zo is eten niet alleen maar een noodzaak en de 1e levensbehoefte maar is het inmiddels uitgegroeid als een belangrijk thema in de creatieve sector waar veel omheen gebeurd, zo zijn er veel foodtrends gaande en gaan we steeds beter met ons voedsel om wat ons tegelijkertijd bewuster maakt van onze voeding.
Foodtrends.
Er zijn het afgelopen jaar vele nieuw foodtrends ontstaan zo kennen we de food festivals, we kijken met z’n allen naar televisie programma’s zoals” Masterchef, Heel Holland Bakt en natuurlijk de tv zender 24 kitchen is een goed voorbeeld van de groeiende trend van het zelf koken. De kijkcijfers van zulke programma’s zeggen genoeg, mensen houden van lekker eten en als het even kan ook van gezellig koken. Als we verder gaan met de foodtrends dan zie je dat foodtrucks erg populair zijn en vergeet natuurlijk niet misschien wel de grootste trend de maaltijdboxen.
Sommige van deze trends zijn natuurlijk echt een trend en zullen met de tijd vanzelf weer in populariteit afnemen, wat betreft de maaltijdboxen en de kook programma’s denk ik zelf niet dat dit een tijdelijk fenomeen is, kook programma’s zijn al jaren en decennia te vinden op tv en de maaltijdbox is een hele positieve ontwikkeling die zich vooral richt op gemak maar ook gezonder eten.
Door de komst van de vele ontwikkelingen binnen de voedsel industrie zijn we bewuster geworden van wat we eten en hoe we met voedsel omgaan, zo kun je een aantal nieuwe trends zien die dit jaar al vaker in beeld zijn gekomen maar waar zeer waarschijnlijk het aankomende jaar nog meer aandacht aan besteed gaat worden, hier onder een klein lijstje van onze verwachtingen.
Verspilling.
Omdat we steeds bewuster worden van wat we eten en hoe we ons voedsel consumeren zijn we ook bewuster van voedsel verspilling, waar we de afgelopen jaren met z,n allen nog miljarden aan voedsel weggooiden gaan we steeds meer proberen om minder eten weg te gooien, dit zie je vooral terug bij de komst van de maaltijdbox, waarbij verspilling tegengaan een van de kenmerken is van zulke boxen. Door exact afgemeten hoeveelheden van ingrediënten te gebruiken in de maaltijdboxen hou je geen klein restant over die je vervolgens te lang laat liggen en uiteindelijk kan weggooien. Een bijkomend voordeel van deze ontwikkeling is dat we steeds vaker kliekjes gaan eten, we houden regelmatig eten over en zijn er bewust van dat wanneer we onze restjes bij elkaar voegen op een zogenoemde kliekjesdag we weer een dag extra eten hebben en uiteindelijk minder geld uitgeven aan boodschappen.
Simpel koken.
Jamie Oliver is er al jaren geleden mee begonnen, en je ziet steeds vaker de trend van het eenvoudig koken, de bekende term “Less is more” wordt door meer mensen toegepast en hoort aankomend jaar echt bij de foodtrends waar we vroeger met heel veel verschillende ingrediënten en smaken culinaire hoogstandjes en smaak explosies probeerden te creëren zijn we nu vooral gefocust op de kracht van de eenvoud. Met relatief minder producten kun je hele lekkere gerechten op tafel zetten, en daarmee juist de rijke en pure smaken van verse producten te gebruiken in deze recepten. Dit is wederom weer heel goed terug te zijn bij maaltijdboxen.
Bonen in plaats van vlees.
We weten al jaren dat bonen goede vervangers van vlees zijn, waar we nog wel moeite mee hebben is om ons stukje vlees te laten staan, zeker omdat vis heel duur is geworden en we ons vast houden aan het feit dat we vlees eters zijn. Ook dit is enorm aan het veranderen met de komst van onze bewust wording over voedsel en onze gezondheid die daarmee gepaard gaat weten we inmiddels dat teveel vlees ook niet goed is, De nieuwe richtlijnen vanuit de gezondheidsraad waarin staat dat we minder rood vlees en vooral bewerkt vlees moeten gaan eten, gaan we op zoek naar alternatieven. We weten ook steeds beter dat een lekkere maaltijd niet altijd uit vlees hoeft te bestaan.
Flexibele menu’s
In de horeca wordt deze trend het beste waargenomen, mensen willen eten op hun eigen manier, de gerechten die mensen bestellen van het menu moeten steeds vaker aangepast worden naar de wens van de consument, zo wordt er vaak gevraagd om een product meer of juist minder in een gerecht, door deze ontwikkeling moeten koks steeds flexibeler zijn. Bij de online bezorging van online restaurants zie je dat deze trend al goed wordt toegepast zo kan je bij veel bezorg restaurants zelf kiezen wat voor bijgerecht je wilt, wordt dit rijst of pasta? welke groenten wil je erbij en welke sauzen?
Minder suiker.
Een fenomeen dat al jaren bekend is maar steeds meer aandacht krijgt omdat we steeds duidelijker de gevolgen van overgewicht kunnen zien. Zoals we hierboven hebben geschreven gaan we steeds meer voor de pure smaak van producten en willen we de toegevoegde suikers vermijden, mede omdat ze niet nodig zijn en omdat ze zo slecht zijn. Er zijn steeds meer mensen, instellingen en zelfs documentaires te vinden die ons bewust maken van ons suiker gebruik en dat het eigenlijk de grootste verslaving van onze moderne maatschappij is en tegelijkertijd ook het grootste probleem van onze gezondheid. Overgewicht neemt elk jaar nog steeds enorm toe en er wordt zelfs verwacht dat het aantal mensen mensen met een hartaanval zal verdubbelen door het toedoen van overgewicht.
Zelf oogst en natuurlijk eten.
Albert Heijn heeft met de moestuintjes een goed stap gezet naar het zelf verbouwen van groenten en kruiden, vooral kinderen en de ouders vinden dit erg leuk, je ziet dat steeds meer mensen opzoek gaan naar deze vorm van vers eten en natuurlijk eten. Je kunt makkelijk groenten en kruiden op je balkon of in je eigen tuintje verbouwen en zo heb je altijd verse producten in de buurt, je kunt alles wat je teveel hebt aan kruiden makkelijk invriezen, het is leuk, creatief en ook nog eens gezond. Hiernaast gaan we steeds meer opzoek naar eten uit de natuur, het zogenoemde wild plukken van bessen en vruchten.
Wereldse producten.
Met de komst van de maaltijdbox zijn we steeds meer streek producten en producten van eigen bodem gaan eten, we eten daardoor ook meer seizoen producten en genieten van de pure smaken hiervan. Nederlanders zijn reislustige mensen die al eeuwen over de hele wereld komen, daardoor hebben wij inmiddels een enorm rijke cultuur van verschillende culturen bij elkaar, hierdoor wordt de vraag naar producten uit andere landen en werelddelen steeds groter en zie je dat deze producten steeds dichterbij geproduceerd worden. Ook Nederlandse boeren zijn meer bezig met de foodtrends en passen zich snel aan op de vraag van de markt en de consument. Nieuwe producten in combinatie met duurzaam ondernemen is iets het aankomende jaar nog vaak gaan zien.
Online boodschappen.
Een ontwikkeling die nog letterlijk en figuurlijk in de kinderschoenen staat is die van het online boodschappen doen. Ook al bestaan er al langer online webshops waar je voedsel producten kunt bestellen en bij je thuis kunt laten bezorgen zijn we in Nederland hier nog niet veel mee bezig. Online shoppen is iets wat de laatste jaren al enorm is gegroeid en kopen we met z’n allen massaal onze kleding, elektronica, schoenen, en andere producten online maar voor ons eten en drinken gaan we altijd nog naar de supermarkt en de andere winkels. Op dit moment doet nog maar een procent van de Nederlandse bevolking online boodschappen. Je ziet hier nu al een verschuiving in met als goed voorbeeld de komst van de maaltijdbox gaan we meer onze boodschappen online bestellen, de verwachtingen zijn dan ook dat dit percentage de aankomende jaren flink gaat toenemen en je ziet daarom nu ook al bekende supermarkt ketens met een online versie van hun supermarkt komen waar je precies dezelfde producten kunt bestellen en thuis laten bezorgen als wanneer je zelf je boodschappen zou doen. Deze ontwikkeling is ook terug te vinden bij de bezorg diensten zoals Post NL die bezig is met nieuwe ontwikkelingen voor het sneller bezorgen binnen een dag en naar de mogelijkheden van het gekoeld bezorgen van etenswaren.
Zoals je ziet zijn er veel nieuwe ontwikkelingen en foodtrends gaande en worden we ons vooral steeds bewuster van eten en gezonder leven.